رنک الکسا

نماز

پیامبر(ص): نماز نور چشم من است.

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ نماز خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

[ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:,

] [ 20:14 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

سلام.خسته نباشید.در این پست ترتیل قرآن کریم رو با صدای اساتید مختلف براتون فرستادم.امیدوارم لذت ببرید.

 

 

برای مشاهده و دانلود به ادامه مطلب مراجعه فرمایید...

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:ترتیل,دانلود ترتیل,ترتیل یا صدای استاد منشاوی,خلیل الحصری,ترتیل سوره به سوره,

] [ 14:1 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

سلام. در این پست براتون نرم افزار معراج نور رو فرستادم.امیدوارم خوشتون بیاد..

 

 

 
1- آموزش تصویری وضو شامل نحوه صحیح وضو گرفتن، مبطلات وضو، شرایط وضو اقسام وضو، موارد وضو گرفتن همراه با سخنرانی حجةالاسلام پناهیان
2- 29 قطعه سخنرانی از آیات عظام: جوادی آملی و مصباح یزدی و حجج الاسلام: قمی، انصاریان ، هاشمی نژاد و قرائتی درمورد نماز
3- متن کامل کتاب رساله دانشجویی از سری منشورات معاونت آموزش و تبلیغ شامل 544 سؤال احکام مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام با امکان جستجو و چاپ
4- مجموعه ادعیه و مناجات: شامل متن و ترجمه کامل دعاهای ماه مبارک رمضان دعای ایام هفته، مناجات خمس عشره ، زیارت آل یاسین، عاشورا ، اربعین ،وارث و دعای کمیل ،عهد، ندبه، عرفه، جوشن کبیر، مشلول، مجیر و … همراه با صوت
5 – متن کامل 17 جلد کتاب در مورد نماز شامل کتب حجت الاسلام قرائتی و همچنین کتبی مانند:آداب باطنی و اسرار معنوی نماز، سیمای نماز، جامع آیات و احادیث موضوعی نماز ، جلد 1و2 از ژرفای نماز و … با امکان جستجو و چاپ
6- مجموعه نماز در قرآن و احادیث شامل: 73 آیه ار قرآن با موضوع نماز و 40حدیث از ائمه معصومین درباره اهمیت و جایگاه نماز
7 – مجموعه نمازهای مستحبی: شامل نمازهای وارده در ایام هفته نمازهای وارده در ماه های رجب ،شعبان رمضان ، شوال ، ذی القعده، ذی الحجه و … و نماز های مستحبی مانند نماز شب ،نماز آمرزش گناهان ،نماز حاجت ، نماز استغاثه و … با امکان جستجو و چاپ
8 – 100حکایت در مورد نماز با امکان جستجو و چاپ
9- 176 پرسش و پاسخ درباره نماز با امکان جستجو و چاپ
10- 45تصویر زیبا از طبیعت و مناظر جهت استفاده در پس زمینه
11- 40حدیث در مورد نماز با امکان چاپ
 
راهنمای استفاده:
 
- جهت اجرای برنامه در کامپیوتر نرم افزار [Virtual CloneDrive- با حجم 1 مگابایت] را نصب کنید
- بعد از نصب این برنامه یک درایو مجازی در ویندوز شما ساخته خواهد شد به نام Virtual CloneDrive (که از قسمت My Computer ویندوز قابل دسترسی میباشد)
- حالا بر روی این درایو مجازی ساخته شده کلیک راست کرده و از قسمت Virtual CloneDrive / Mount فایلی را که از حال فشرده خارج کرده اید را باز کنید
- هم اکنون می توانید با کلیک بر روی درایو مجازی نرم افزار را نصب کنید
توجه:  در ویندوز 7 بعد از نصب، جهت اجرای نرم افزار بر روی آیکون نرم افزار کلیک راست نموده و بر روی Run as Administrator کلیک نمایید.
 
برای دانلود به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید...

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:دانلودنرم افزار ,نرم افزار نماز,نماز,

] [ 13:45 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

 

از قرآن كریم درباره فضایل نماز شب:

 

خداوند متعال در آیه هفتاد و نهم سوره اسراء فرموده است برخی از شب را بیدار و متهجد باش و نماز شب مخصوص توست. باشد كه خدایت به مقام محمود (شفاعت) مبعوث گرداند. همچنین در سوره مزمل آیه 1 می فرماید: ای جامه خواب به خود پیچیده به هنگام شب برخیز.

سوره فرقان آیه 64 آنان كه در حال قیام و سجده شب را سحر كنند.

سوره سجده آیه 16: پهلوهایشان از رختخواب‌ها جدا می‌گردد پروردگارشان را در حال ترس و امید می‌خوانند.

سوره ذاریات آیه 18: مقدار كمی از شب را می‌خوابند و سحرها استغفار می‌كنند.

 

فضائل نماز شب از كلمات ائمه معصومین (ع):

 

1- رسول اكرم (ص): فرمودند: هنگامی كه بنده ای از بستر خواب نوشین خود در حالی كه چشمانش خواب آلوده است بر می خیزد تا خدای خود را با نماز شب گذاردن خشنود كند خدایش به او بر فرشتگان خویش مباهات می كند و می فرماید آیا این بنده مرا می بینید كه از بستر خود برای نمازی كه بر او واجب نكرده ام برخاسته است گواه باشید كه او را آمرزیدم و همان حضرت فرموده اند آن كسی كه نماز شب می خواند اگر تصور كند روز گرسنه و بدون روزی می ماند یاوه پنداشته است.

 

2- امام رضا (ع): بر شما باد به نماز شب. هیچ بنده مؤمنی در آخر شب بر نمی خیزد و هشت ركعت نماز و دو ركعت نماز شفع و یك ركعت وتر را نمی گذارد و هفتاد مرتبه در دعای دست خود استغفار نمی كند مگر این كه خدایش او را از عذاب گور و عذاب دوزخ پناه می دهد و عمرش را می افزاید و روزیش را فراخ می دارد و سپس فرمود همانا خانه هایی كه در آن نماز شب خوانده می شود،‌ پرتو آن برای مردم آسمانها همچون پرتو ستارگان برای اهل زمین است و می درخشد.

 

3- امام صادق (ع): یكی از جمله اموری كه خداوند آن را وسیله شادمانی روح و نشاط قلبی مؤمن قرار داده است نماز شب می‏باشد.

 

4- حضرت علی (ع): نماز شب موجب خشنودی خداوند و محبت فرشتگان و نسبت پیامبران و نور معرفت و پایه ایمان و راحت ابدان و خشم شیطان و اسلحه بر علیه دشمنان و اجابت دعاها و قبولی اعمال و بركت روزی و شفاعت نزد ملك الموت و چراغ قبر و زیرانداز انسان در قبر و پاسخگویی نكیر و منكر و انیس و مونس انسان در قبر می باشد و در قیامت حائل بین او و آتش و وسیله سنگینی میزان اعمال و حكم عبور بر صراط و كلید بهشت می باشد.

 

5- امام صادق (ع): به سلیمان دیلمی فرموده است. ای سلیمان دست از شب خیزی بر مدار كه مغبون آن كسی است كه از قیام به هنگام شب محروم بماند.

 

6- رسول اكرم (ص): چون آخر شب فرا رسید خداوند سبحان فرماید آیا دعا كنندای هست تا اجابتش كنم؟ آیا سؤال كننده و خواهنده ای هست كه خواسته اش را بدهم؟ آیا استغفار كننده ای هست تا او را بیامرزم؟ آیا توبه كننده ای هست تا توبه اش را بپذیرم؟

 

7- امام صادق (ع): بر شما باد به گزاردن نماز شب كه سنت پیامبر شما و آیین نیكوكاران پیش از شما و وسیله بیرون راندن بیماری از تن شماست.

 

8- امام محمد باقر (ع): محرومیت از نماز شب در اثر گناه است.

 

9- رسول اكرم (ص): فرمودند: بزرگواران امت من حاملان قرآن و شب زنده داران هستند.

 

10- رسول اكرم (ص): هركس نماز شب بگذارد چهره اش در روز زیبا و درخشان است.

 

11- رسول اكرم (ص): دو ركعت نماز در وسط شب از دنیا و مافیها نزد من محبوب تر است.

 

 

طرز خواندن نماز شب:

 

 

نماز شب یازده ركعت است. چهار دو ركعت مانند نماز صبح و دو ركعت نماز شفع كه در ركعت اول بعد از حمد «قل اعوذ برب الناس» و در ركعت دوم «قل اعوذو برب الفلق» و یا هر سوره ای كه بخواند و اما نماز وتر كه یك ركعت است بعد از حمد سه مرتبه «قل هو الله احد» و بعد دعای دست كه در آن چهل مؤمن را دعا نموده هركس كه می خواهد. پدر باشد یا مادر؛ دوست باشد یا برادر؛ زنده باشد یا مرده به این نحو «اللهم اغفر ... فلانی» و به جای فلانی نام مؤمن یا مؤمنه ای برده شود و اگر چهل مؤمن در نظر نیست بطور جمع دعا كند و چهل مرتبه بگوید: «اللهم اغفر للمؤمنین و المومنات» كه می توان با انگشتان خود بشمارد یا دست چپ را به صورت قنوت نگهدارد و با دست راست با تسبیح بشمارد و بعد از آن همان طور كه ایستاده هفتاد مرتبه بگوید: «استغفر الله ربی و اتوب الیه» و بعد هفت مرتبه بگوید: «هذا مقام العائذ بك من النار» این مقام پناه بردن به تو از آتش و معنی این دعا است. بعد سیصد مرتبه بگوید «العفو العفو» كه سه دور تسبیح می شود و گناهانش را به خاطر بیاورد و بعد اگر خواهد دعای دیگری در قنوت بخواند و گرنه به ركوع و بعد دو سجده را انجام دهد و سلام گوید این بود كیفیت نماز شب و بعد از چند شب برای انسان خیلی ساده خواهد شد بنابر این نماز شب با آن همه ثواب و فضیلت اعجاب انگیز كه دارد از نظر اصل عمل بسیار آسان است و در هر حال هم می شود خواند مثلاً‌ نشسته و یا در حال راه رفتن به طوری كه اگر در اتوبوس نشسته اید می توانید نماز شب را بخوانید و ركوع و سجود را با حركت پلك چشم انجام دهد.

 

 

 

چند نكته مهم:

كسانی كه نماز شب می خوانند باید شب مقدار كمی شام بخورند كه سبك باشند تا بتوانند به راحتی برای نماز بیدار شوند ،‌چون معده پر، سبب سنگینی و كسالت خواهد شد و همچنین شبها كمی زودتر بخواند تا سحر با نشاط بیشتر با معبود خود گفت و گو كنند و چون عمل بسیار پر فضیلت است شیطان تا بتواند انسان را از انجام آن مأیوس می كند.

 

وقت نماز شب:

 

هر چه به اذان صبح نزدیكتر باشد بهتر است مثلاً یك ساعت قبل از اذان صبح و اگر انسان شبی موفق به خواندن نشد می تواند در روز و یا بعد از نماز صبح قضا كند همان ثواب را خواهد برد چنانچه پیامبراكرم (ص) می فرماید كه خدا مباهات می كند به بنده ای كه نماز شب را در روز قضا كند و می فرماید ای فرشتگان من بنده من قضا می كند چیزی را كه بر او واجب نكرده ام، گواه باشید كه من او را آمرزیدم.

[ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:نماز شب,نماز,

] [ 13:35 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

اصلا تا به حال با خودتون فکر کردید که اصلا چرا باید نماز بخونیم؟مگر نماز چه ویژگی هایی داره؟ در این پست یک سری از اسرار نماز را برایتان نوشته ام.امیدوارم خوشتان بیاید. 

 

 

نماز و اسرار تربيتي آن

 

 • نماز موجب ياد خداست:

 

ياد خدا بهترين وسيله براي خويشتن داري و كنترل غرايز سركش و جلوگيري از روح طغيان است. «نمازگزار» همواره به ياد خدا مي‏باشد، خدايي كه از تمام كارهاي كوچك و بزرگ ما آگاه است، خدايي كه از آنچه در زواياي روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما مي‏گذارد، مطلع و باخبر است و كمترين اثر ياد خدا اين است كه به خودكامگي انسان و هوسهاي وي اعتدال مي‏بخشد، چنان كه غفلت از ياد خدا و بي خبري از پاداشها و كيفرهاي او، موجب تيرگي عقل و خرد و كم فروغي آن مي‏شود.

 

انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نمي‏انديشد و براي ارضاي تمايلات و غرايز سركش خود حد و مرزي را نمي‏شناسد و اين نماز است كه او را در شبانه روز پنج بار به ياد خدا مي‏اندازد و تيرگي غفلت را از روح و روانش پاك مي‏سازد.

 

به راستي، انسان كه پايه حكومت غرايز در كانون وجود او مستحكم است، بهترين راه براي كنترل غرايز و خواستهاي مرزنشناس او همان ياد خدا، ياد كيفرهاي خطاكاران و حسابهاي دقيق و اشتباه‏ناپذير آن مي‏باشد. از اين نظر قرآن يكي از اسرار نماز را ياد خدا معرفي مي‏كند: «اقم الصلوة لذكري؛ نماز را براي ياد من بپادار!» (1)

 

 • دوري از گناه:

 

نمازگزار ناچار است كه براي صحت و قبولي نماز خود از بسياري از گناهان اجتناب ورزد؛ مثلا، يكي از شرايط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسايلي است كه درآن به كار مي‏رود، مانند آب وضو و غسل، جامه‏اي كه با آن نماز مي‏گزارد و مكان نمازگزار، اين موضوع سبب مي‏شود كه گرد حرام نرود و در كار و كسب خود از هر نوع حرام اجتناب نمايد؛ زيرا بسيار مشكل است كه يك فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيد شود و در موارد ديگر بي پروا باشد.

 

گويا آيه زير به همين نكته اشاره مي‏كند و مي‏فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشأ و المنكر؛ كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه باز مي‏دارد.» (2)

 

بالاخص اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولي نماز در پيشگاه خداوند اين است كه نمازگزار زكات و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غيبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهيزد؛ از مشروبات الكلي اجتناب نمايد و با حضور قلب و توجه و نيت پاك به درگاه خدا رو آورد و به اين ترتيب نمازگزار حقيقي ناگزير است تمام اين امور را رعايت كند. روي همين جهات، پيامبر گرامي ما(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) مي‏فرمايد: نماز چون نهر آب صافي است كه انسان خود را در آن شست و شو دهد، هرگز بدن او آلوده و كثيف نمي‏شود. همچنين كسي كه در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواندو قلب خود را در اين چشمه صاف معنوي شست و شو دهد، هرگز آلودگي گناه بر دل و جان او نمي‏نشيند.

 

آثار فردي و تربيتي نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نيست؛ ولي اين نمونه  مي‏تواند نشانه كوچكي از اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامي باشد.

 

• نظافت و بهداشت:

 

از آنجا كه نمازگزار در برخي از مواقع همه بدن را بايد به عنوان «غسل» بشويد و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگيرد و پيش از غسل و وضو تمام بدن خود را از هر نوع كثافت و آلودگي پاك سازد؛ ناچار يك فرد تميز و نظيف خواهد بود. از اين نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت كه يك امر حياتي است كمك مي‏كند.

 

 • انضباط و وقت‏شناسي:

 

نمازهاي اسلامي هر كدام براي خود وقت مخصوص و معيني دارد و فرد نمازگزار بايد نمازهاي خود را در آن اوقات بخواند، لذا اين عبادت اسلامي به انضباط و وقت‏شناسي كمك مؤثري مي‏كند.

 

بالاخص كه نمازگزار بايد براي اداي فريضه صبح پيش از طلوع آفتاب از خواب برخيزد، طبعا يك چنين فردي گذشته از اين كه از هواي پاك و نسيم صبحگاهان استفاده مي‏نمايد، به موقع فعاليتهاي مثبت زندگي را آغاز مي‏كند.

 

آثار فردي و تربيتي نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نيست؛ ولي اين نمونه مي‏تواند نشانه اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامي باشد

 

 

 

 ........................................................................................................................................................................................................

پي‏نوشت‏ها

1. سوره طه، آيه 14.

2. سوره عنكبوت، آيه 45.

[ چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:اسرار نماز,چرا نماز,نماز,

] [ 19:35 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

نور عشق

 

دل را به نور عشق صفا مي دهد نماز    

                    

جان را به ياد دوست جلا مي دهد نماز

 

 از خارزار شرك اگر بگذري به صدق

 

 باغ تو را ز جلوه صفا مي دهد نماز

 

تا بنگري جمال حقيقت ز معرفت

 

 سرچشمه ات ز آب بقا مي دهد نماز

 

 پاي تو را ز قيد   تعلق رها كند

 

 دست تو را به دست دعا مي دهد نماز

 

هر دم كه سر به سجده اخلاص مي نهي

 

 روشندلي ز ياد خدا مي دهد نماز

 

چون بشنوي صلاي مؤذن ، شتاب كن

 

كز بارگاه قدس ندا مي دهد نماز

 

.....................................................................................................................................................................

 

مسجد...

 

مسجد اي خانة آباد خدا

 

مسجد اي پايگه ياد خدا

 

از بلنديّ مناري از نور

 

مي زني بانگ ، به نزديك و به دور

 

مي كني دعوتمان با صد شور

 

كه بياييد به درگاه غفور...

 

بشتابيد ، كه شد وقت نماز

 

وقت معراج و ، زمان پرواز

 

بشتابيد بدين راه نجات

 

بهترين كار، صلواة است صلواة

 

مسجد اي راهنماي انسان

 

اي نداي تو نداي قرآن

 

هر زمان سوي من آغوش تو باز

 

تا به خلوتگه تو گويم راز

 

سايه رحمت تو بر سر من

 

در خطرگاه زمان ، سنگر من

 

مسجد اي نهر خروشان صفا

 

چشمه رحمت جوشان خدا

 

در زلال تو ، گنه مي شويم

 

با خدا چون كه سخن مي گويم

 

خيمه نور، به دنيا زده اي

 

سايبان در دل صحرا زده اي

 

اي پناه دل تفتيده من

 

مي چكد اشك چو از ديده من

 

وه چه خوش حالت زيبا داري

 

بهتر از اين نَبوَد معماري

 

جسم تو پاك و ، ضمير آگاه

 

نور چشم تو چراغ ((الله))

 

چون دو دستي كه به هنگام دعاست

 

دو منار تو ، بلند و بالاست

 

جان به قربان تو اي معبد پاك

 

در حريم تو نَهم سر برخاك

 

سجده بر ايزد منّان بكنم

 

دردهايم همه درمان بكنم

 

اي به دامان تو آسودگي ام

 

پاك كن از گنه آلودگي ام

 

مايه فخر تو بس باشد اين

 

كه نهادست نبي بر تو جبين

 

وه چه محراب تو پر آذين است

 

چون كه از خون ((علي)) رنگين است

 

آمدم سوي تو ، با گام بلند

 

در به روي من محتاج مبند

 

چون ((حسان)) صاحب اين خانه ، خداست

 

بندگان را در رحمت اينجاست

 

[ چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:اشعاری در مورد نماز,,

] [ 10:18 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

                                               

                                               

                                                                    خداوندا

 

                                                          نمازهایم را اینگونه کن

 

                    ذره ذره از خود تهی شدن و جرعه جرعه از نور محبت تو سیراب شدن

 

              آرام آرام به خیل صابران رستگارت پیوستن و قدم  به قدم با اهل نیاز همگام شدن

 

                 آنگاه است که بند بند وجودم تنها تو را می خواند و تنها از تو یاری می جوید

 

                                               پس به صراط مستقیم هدایتش کن!

 

                                                                    آمین

  

[ چهار شنبه 16 بهمن 1387برچسب:نماز,

] [ 9:49 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

شمارنده رکعت نام یک نرم افزاری کاربردی ایرانی برای اندروید میباشد که به شما کمک میکند در حین نماز خواندن رکعتی که در آن هستید را فراموش نکنید.
شاید تا به حال برای شما نیز پیش آمده باشد که در حین نماز خواندن فراموش کرده اید که در رکعت چندم هستید و همین امر باعث به شک افتادن شما و باطل شدن نمازتان شده باشد،اگر چنین است شمارنده رکعت را از دست ندهید.

 

 

برای دانلود به ادامه ی مطلب مراجعه نمایید...


ادامه مطلب

[ سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:دانلود نرم افزار, اندروید ,نرم افزار نماز,رکعت شمار,

] [ 21:35 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

پیوند محکمی بین اسلام و خطابه وجود دارد و آن این که در یک مورد، خطابه و سخنرانی جزء متن دین قرار گرفته و یکی از فرائض است نظیر نماز، روزه،حج،زکات،خمس و امثال اینها و آن در نماز جمعه است. اسلام یک نماز هفتگی دارد که نام آن، نماز جمعه است. در خود قرآن کریم از این نماز بخصوص یاد شده است و آن در سوره جمعه است: «یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید چون در روز جمعه برای نماز ندا داده شود پس به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است، اگر بدانید. (سوره جمعه، آیه 9) به اتفاق تمام مفسرین شیعه و سنی مقصود از این نماز، نماز جمعه است. 

نماز جمعه
نماز جمعه چیست؟ نماز جمعه همان نماز ظهر روز جمعه است ولی با سایر نمازها اختلاف دارد. اولا همه نماز ظهرها چهار رکعت است اما نماز ظهر روز جمعه که اسمش نماز جمعه است، دو رکعت است. اما این که چطور شده است دو رکعت شده، خود مساله ای جداگانه است. ثانیا واجب است با جماعت خوانده شود ولی سایر نمازها، یعنی نماز عصر و نماز ظهر و نماز صبح و مغرب و عشاء، خواندنشان با جماعت واجب نیست. و ثالثا نماز جمعه در هر نقطه ای که اقامه شود، تا دو فرسخ از همه جوانب، بر مردم واجب است که در آن شرکت کنند مگر آنکه عذر داشته باشند. و رابعا در هر نقطه ای که نماز جمعه اقامه شد، تا شعاع یک فرسخ حرام است نماز جمعه دیگری اقامه بشود. فقط همان یک نماز جمعه باید باشد. ببینید اگر همچو نمازی اقامه بشود چه نمازی می شود؟! اگر مثلا در تهران یک نماز جمعه ای تشکیل بشود، از شعاع دو فرسخ یعنی از طرف شمال تا شمیران و از جنوب تا شهر ری و از همه جوانب شرق و غرب و میان اینها تا فاصله 12 کیلومتر که تقریبا دو فرسخ شرعی است در آن شرکت کنند، و تا شعاع شش کیلومتر نماز جمعه دیگری اقامه نشود و منحصر به همان یک نماز باشد، چه اجتماع عظیمی آنوقت تشکیل خواهد شد. 
این نماز باید دو رکعت خوانده شود نه چهار رکعت. چرا؟ در احادیث و اخبار بسیار وارد شده و از مسلمات است که: «و انما جعلت الجمعة رکعتین لمکان الخطبتین»؛ یعنی این نماز عمومی، این نمازی که همه باید در یک جا جمع بشوند و مثل این نماز جماعت ها متفرق نباشند، فرض است که قبل از این نماز دو خطابه انشاء بشود، دو خطابه ایراد بشود، و همین دو خطابه به جای دو رکعت است. اینست آن مطلبی که در خود دین مقدس اسلام سخنرانی جزء متن دین است، جزء نماز است. امام علی علیه السلام می فرماید: خطبه، نماز است. مادامی که امام خطابه می خواند و مردم گوش می دهند، همه مردم باید سکوت بکنند و حرف او را گوش بکنند و مادامی که او از کرسی پائین نیامده است همه مثل اینست که در حال نماز می باشند. البته با یک فرقهائی از قبیل اینکه رو به قبله نشستن و لااقل رو به قبله بودن خود امام که خطبه می خواند در این حال واجب نیست. این دو خطابه ای که در آنجا فرض است، به جای دو رکعت از نماز ظهر است.

این سوال پیش می آید که چه منظوری از اینهمه اجتماع و آداب و تشریفات هست؟ در واقع باید گفت که منظور عمده از اینهمه اجتماع، شنیدن همان خطابه ها است. پس آن خطابه ها چقدر باید دارای اهمیت باشد و جنبه حیاتی داشته باشد. آنقدر اهمیت دارد که آنگاه که آواز مؤذن به الله اکبر بلند می شود هر کس در هر جا هست و هر کاری در دستش هست باید بگذارد و بشتابد به سوی نماز جمعه و آن دو خطابه را بشنود و سپس دو رکعت نماز را به جماعت بخواند و آنوقت آزاد است. در سوره مبارکه جمعه در آیه 9 و 10 همین مطلب بیان شده آنجا که می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون* فاذا قضیت الصلوة فانتشروا فی الارض»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید چون در روز جمعه برای نماز ندا داده شود پس به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است، اگر بدانید. و چون نماز پایان گرفت در زمین پراکنده شوید." در ضمن در روزهای معمولی در هنگام ظهر، اول اذان گفته می شود و بعد از اذان نماز خوانده می شود و در روز جمعه استثنائا اگر بنا باشد نماز جمعه خوانده بشود اذان را قبل از ظهر می شود گفت؛ می شود اذان را چنان بگویند که اول زوال (ظهر)، دو خطابه تمام شده باشد. در نماز جمعه دو خطابه خوانده می شود نه یکی. به این ترتیب که امام یک خطابه انشاء می کند، بعد می نشیند و مختصری سکوت می کند، دو مرتبه بلند می شود برای خطابه دوم.

[ سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:نماز ,نماز جمعه,

] [ 21:18 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

  برای خواندن گزارش کامل به زبان فارسی و انگلیسی

              به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 


ادامه مطلب

[ دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:معجزات نماز,اثرات نماز,

] [ 18:57 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

نماز و میدان مغناطیسی:

آنگونه که از تصاویر به دست آمده از میدان مغناطیسی زمین پیداست، به طور شگفت انگیزی اگر انسان در هر نقطه از زمین رو به قبله بایستد، میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق می گردد و در مدتی که در نماز است میدان بدنش منظم می شود.

یکی از نکات بسیار جالبی که پروفسور بور به آن دست یافته بود این بود که دریافته بود که در بدن تمام دانشجویان مؤنث ماهی یکبار تغییر ولتاژ شدید ایجاد می شود و میدان بدن به منظمترین حالت خود می رسد و به همین دلیل است که زنان نیازی ندارند در این مدت نماز بخوانند.اخیرا هم کشف شده است که علت اینکه قلب زنان منظم تر و قویتر از مردان میزند و دلیل آن همین تغییر ولتاژ هست.

نماز و بارهای الکتریکی:

همانطور که قبلا اشاره شد بارهای زائدی که در اثر تحریکات الکتریکی اعصاب به وجود می آیند هم شبیه میدان بدن وهم بر امواج مغزی اثر سو دارند. و این اثرات در نواحی که اعصاب در آن تحرک بیشتری دارند،خطرات جدیتری ایجاد

می کنند و باید هرچه سریعتر از آن نواحی دور شوند. به طرز حیرت آوری می بینیم که این نواحی دقیقا نواحی هستند کهدر وضو شسته می شوند و بنابر تحقیقات صورت گرفته، بهترین راه دفع این بارهای زائد استفاده از یک ماده رساناستکه سریعترین و ارزانترین و بی ضررترین ماده برای این کار آب است و جالب اینجاست که آب هرچه خالص تر باشد سریعتر بارهای ساکن را از بدن ما به اطراف گسیل می دهد و هیچ مایعی مثل آب خالصی که در وضو به انسان سفارش شده این اثر را ندارد.

نماز و امواج مغزی:

با دفع بارهای زائد بدن در وضو امواج مغزی در ایده الترین حالت قرار می گیرند. علاوه بر آن حالت تمرکزی که درهنگام نماز در انسان به وجود می آید، تشعشع امواج آلفا را به اندازه قابل توجهی بالا می برد و توانایی مغز را در تولید ین امواج بالا می برد.

منبع: www.tebyan.net

[ دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:رابطه ی نماز با علم,

] [ 18:43 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

در آيات و احاديث نه تنها نماز بسيار سفارش شده است بلکه نماز در اوّل وقت مورد تآکيد است. 
پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : كسى كه نمازهاى پنجگانه را در موقع خود اقامه كند و ركوع و سجود نماز را كامل بجا آورد خداى عزّ و جلّ 15 خصلت به او عطا فرمايد:
الف ) سه خصلت در دنيا:
- عمر او را زياد كند.
- مال و اموال او را زياد كند.
- اولاد صالح او را زياد كند.
ب ) سه خصلت در موقع مرگ :
- از ترس او را ايمن دارد .
- از هول مرگ ايمن دارد .
- او را داخل بهشت گرداند.
ج ) سه خصلت در قبر:
- سؤ ال نكير و منكر را بر او آسان كند.
- قبر او را وسيع گرداند.
- درى از درهاى بهشت به روى او گشوده شود.
د) سه خصلت در محشر:
- صورت او مثل ماه ، نور مى دهد.
- نامه عملش را به دست راستش دهند.
- حساب را بر او آسان مى گرداند.
ه‍) سه خصلت در موقع عبور از صراط:
- خداوند از او راضى مى شود. 
- به او سلام مى دهد.
- نظر رحمت به او مى فرمايد.
آیت الله بهجت از مرحوم آقای قاضی (ره) نقل می کردند که ایشان می فرمود:
« اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند! و یا فرمودند: به صورت من تف بیندازد» اول وقت سرّعظیمی است « حافظوا علی الصلوات» در انجام نمازها کوشا باشید.خود یک نکته ای است غیر از « أقیموا الصلوة: و نماز را بپا دارید.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: "الفضل الوقت الأول علی الأخیر خیر للمؤمن من ولده و ماله" یعنی فضیلت اول وقت برای مومن از اموال و فرزندانش برای او نیكوتر است و در بخشی از حدیثى آمده است كه در مشرق و مغرب جهان، اهل خانه اى نیست مگر این كه فرشته مرگ (عزرائیل) در هر شبانه روز در (اوقات نماز) پنج مرتبه به ایشان نظر مى كند. پس هر گاه كسى را كه مى خواهد قبض روح كند از كسانى باشد كه به نماز مواظبت داشته و نمازها را در اوقات خود بجا آورده است، فرشته مرگ شهادتین را به او تلقین نموده و ابلیس ملعون را از او دور مى كند حضرت امير (علیه السلام) در نامه خود به محمد بن ابی بکر می نويسد : « اِرتَقِبْ وقتَ الصَّلاةِ فَصَلِّها لِوَقتِها ، ولا تَعَجَّلْ بها قَبلَهُ لِفَرَاغٍ ، ولا تُؤخِّرْها عَنهُ لِشُغلٍ» يعنی " مراقب وقت نماز باش و آن را به هنگام بخوان ، نه به دليل بيكارى آن را پيش از موقع بخوان و نه به سبب كارى آن را از وقتش به تأخير انداز ."

[ دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:ثواب نماز اول وقت,

] [ 18:18 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

                   برای مشاهده به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

[ دو شنبه 14 بهمن 1398برچسب:نماز,آموزش نماز,آموزش تصویری نماز,قرائت صحیح نماز,

] [ 8:43 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید...

                         برای مشاهده به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

[ دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:آموزش اذان,اذان,

] [ 8:17 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

     وَاَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلواةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکَر.

 

 

[ یک شنبه 13 بهمن 1387برچسب:نماز,

] [ 19:24 ] [ صادق دانشمند ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه